Skip to main content

Pointti har nöjda användare i hela världen

ons 13 nov 2019 14:30:00

”Det är fint att få se att man är så nöjd med Pointti”, gläder sig processchef Sari Herttuainen från Palkeet. ”Det finns givetvis även sådant som ska förbättras: vi får respons om handläggningstiderna för servicebegärandena, och uppföljningen och rapporteringen av leveranstiderna utförs regelbundet och avvikelserna behandlas”, tillägger hon.  
Jämfört med det gamla kundstödssystemet upplevs Pointti som lätt att använda även om man endast använder det ett par gånger om året. Pointtis användargränssnitt samt funktioner utvecklas fortfarande. Till exempel chattservicen har utvidgat användningen av Pointti och nya elektroniska blanketter har gjorts och håller på att göras.  
I fortsättningen utvidgas Palkeets kundtjänst och Pointtikanalen vidare, när en chattbott som betjänar dygnet runt tas i bruk i samband med Pointti.
”Till en början är chattbotten givetvis praktikant som lär sig att svara på kundernas frågor, men när den tas i fullt bruk förväntar jag att den bli ett utmärkt tillägg till vår kundtjänst”, konstaterar Sari.

Pointti används runtom i världen
Även i utrikesministeriet har man varit nöjd med Pointti. Pointti används av såväl HR-kontaktpersoner för personalärenden som av tjänstemän som sköter sina egna personalärenden. Användningen av Pointti har utvecklats i tätt samarbete med Palkeet och tillvägagångssätten har på så sätt blivit mycket fungerande.
”Utrikesministeriets verksamhetsmiljö ger vissa utmaningar, men tillvägagångssättet med Pointti är detsamma vare sig användaren befinner sig i Finland eller på andra sidan världen”, berättar chefen för personalenheten Jyri Järviaho. ”I vissa länder kan till exempel långsamma nätverk försvåra användningen av systemen, men Pointti påverkas mindre av detta än till exempel Kieku”, fortsätter han.  
Personalen i beskickningarna ute i världen byts med jämna mellanrum, och på grund av Pointtis egenskaper kommer en ny anställd inte åt historieuppgifterna för de tidigare behandlade ärendena. ”Vi hoppas att vi vid något skede ska få fram en lösning till detta”, säger Jyri.

Chattservicen gör det lätt att ta kontakt
Kontaktpersonerna i utrikesministeriet har även tagit i bruk Pointtis chattfunktion. Den är ett bra verktyg när ärendet inte kräver långa utredningar. ”I början hade chatten långa köar och ibland dröjde det med svaren, men nu fungerar användningen på båda sidorna”, konstaterar Jyri.
Ett särdrag i utrikesministeriet är att det alltid är natt hos någon enhet. Därför går det inte alltid för anställda i beskickningarna att använda chattservicen, eftersom den betjänar klockan 8–16.15 finsk tid. ”Det finns planer på en chattbottservice i Pointti som betjänar dygnet runt. Den skulle vara ett utmärkt tillägg ”, säger Jyri.

16.09.2020

Ajankohtaista kuva

Rapporteringen om ekonomi- och personalförvaltningen utvidgas

De rapporteringstjänster som Palkeet producerar utvecklas konstant till exempel utifrån kundresponsen och uppgifter som Palkeet fått genom lagändringen. Ändringar inom en snar fram...

Läs mera >>

16.09.2020

Ajankohtaista kuva

Ta bort ljuset under skäppan – Synliggör kompetensen

Att identifiera kompetensen är viktigt, och allt mer viktigare är det att identifiera framtidens kompetens samt sin egen potential. Att identifiera sin kompetens och utnyttja den i...

Läs mera >>

13.08.2020

Ajankohtaista kuva

Praktikanterna vid Palkeet berättar: ”Vi gör tillsammans och löser saker tillsammans”

Denna sommar har Palkeet 21 praktikanter i olika uppgifter. Till dessa hör bland annat Hanna Lönnblad, Janina Rämö och Antti Korpela. Nu berättar de hurdan Palkeet är som praktikpl...

Läs mera >>