Hoppa till innehåll

Receptet för lyckad organisationsförändring

tors nov. 22 15:41:00 2018

Nationalarkivets senaste organisationsförändring genomfördes för ett par månader sedan. Sedan början av september är organisationen med en personalstyrka på cirka 240 personer indelad i tre serviceområden: förvaltningstjänster, informationstjänster och experttjänster. Organisationsförändringen gällde hela Nationalarkivet.

Vid Nationalarkivet leddes ändringsprojektet av utvecklingschef Kristiina Laine och hos Palkeet av projektchef Merja Metsäranta.

Den här gången började man planera ändringen i ett litet team redan i ett tidigt skede.

”Vi påbörjade projektet i god tid, på vårvintern. Den tidiga starten visade sig vara ett bra val eftersom omorganiseringen förbereddes under sommaren, då vi utöver de egna uppgifterna också hoppade in för dem som hade semester.”

”Vi ordnade ett inledande möte med Merja Metsäranta där vi i en liten grupp gick igenom rollerna och ansvaren. Jag uppskattade det personliga mötet högt. Det gjorde det lättare att börja samarbeta. Vid det inledande mötet fick vi tydliga instruktioner om vad vi skulle göra härnäst. Instruktionerna var lättillgängliga och lättförståeliga”, konstaterar Kristiina nöjt.

”Vi fick också ställa så kallade dumma frågor. Det var viktigt i och med att vi genomförde organisationsförändringen vid sidan om det egna arbetet och till och med ganska pedantiskt. Vi hade också några kontrollmöten, som jag upplevde som nödvändiga.”

För Kristiina Laine blev detta redan den andra organisationsförändringen inom två år.

”Andra gången arbetade vi mera i team, vilket var en bra lösning. Genomförandet får inte lämnas åt en enda person vid ämbetsverket”, konstaterar hon.

17.11.2023

Aktuella ämnen och ekonomiförvaltningens framtidsvyer – servicecentrumen inom den offentliga förvaltningen samlades i Böle

Palkeet ordnade det regelbundna mötet för servicecentrumen inom den offentliga förvaltningen i Böle i november.

16.11.2023

På kundtillfället för tjänster inom smart automation diskuterades aktivt bl.a. möjligheter som artificiell intelligens erbjuder

På kundtillfället inom tjänster inom smart automation som ordnades nu för andra gången hade man möjlighet att lära känna människor bakom automationer och lämna utvecklignsförslag r...

18.10.2023

Uppdateringar av vägkartan över utvecklingen av statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltningstjänster 2023 har blivit färdiga

Det har gjorts uppdateringar i vägkartan över utvecklingen av statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltningstjänster med tyngdpunkten i projektens lägesbilder.