Skip to main content

Statskontoret tog i bruk mjukvarurobotar med Palkeets stöd

tor 22 nov 2018 15:30:00

Statskontoret har börjat använda mjukvarurobotar för tre uppgifter avseende behandling av ersättningar och försäkringar. Samtidigt som Statskontoret testade att automatisera sina processer, testade Palkeet sitt eget tjänsteutbud avseende mjukvarurobotik.

Statskontoret hade som mål att omallokera resurser, förbättra processernas kvalitet och höja personaltillfredsställelsen genom att minska antalet manuella uppgifter. De eftersträvade fördelarna uppnåddes redan under försöket genom att ersättningshandläggare slapp utföra alla uppgifter och behandlingen av ersättningar påskyndades.

”Ännu under innevarande år ska vi utveckla användningen av mjukvarurobotik”, säger IT-direktören Tomi Poikola från Statskontoret. ”Vår erfarenhet av pilotstesterna och samarbetet med Palkeet har varit utmärkt.”

Palkeet har använt mjukvarurobotik i sina egna processer ända sedan 2017 och utifrån den samlade kunskapen tagit fram en RPA-implementeringstjänst för de övriga ämbetsverken inom statsförvaltningen. Vid pilottesten med mjukvarurobotik i Statskontoret erbjöd Palkeet stöd med att fastställa objekt, testa genomförandet och administrera tjänsten.

”Försöket visar att vår tjänst varit till nytta när det gällde att stödja implementeringen av mjukvarurobotiken. Vi har som avsikt att genomföra några gemensamma projekt med kunderna nästa år”, berättar utvecklingschefen Eija Mikkonen från Palkeet. ”Med Statskontoret hade vi en mycket sakkunnig grupp, man tog aktivt kontakt med varandra och samarbetare ivrigt”, konstaterar projektchefen Anne Lihr nöjt.

Du kan läsa mer om Statskontorets objekt på Statskontorets webbplats.

12.06.2020

Ajankohtaista kuva

En titt bakom kundutbildningens kulisser

Palkeet erbjuder sina kunder aktuell och sakkunnig utbildning i användningen av systemen inom tjänsterna. Innan utbildningarna finns tillgängliga på webbplatsen har mycket förhands...

Läs mera >>

11.06.2020

Ajankohtaista kuva

Palkeets kundtillfredsställelse är på en god nivå

Enligt en enkät om kundtillfredsställelsen som genomfördes i mars har Palkeets kundtillfredsställelse hållit sig på en god nivå. Enkäten besvarades av drygt 600 kontaktpersoner och...

Läs mera >>

11.06.2020

Ajankohtaista kuva

En delrapport om en extern bedömning av Palkeet och Valtori är klar

Deloitte har slutfört den externa utvärdering av Palkeets och Valtoris kostnadseffektivitet och effektiviteten hos deras tjänster som beställts av finansministeriet.

Läs mera >>