Hoppa till innehåll

Utbetalningen av arvoden automatiseras

fre 8 mar 2019 15:03:00

Många experter, såsom läkare, utbildare och tolkar, fakturerar statens ämbetsverk för expertarvoden. Totalt får staten över 45 000 arvodesfakturor varje år. Behandlingen av arvoden för expertarbete har hittills till stor del gjorts manuellt, men nu vill man automatisera utbetalningen av arvoden med hjälp av digitala verktyg och robotik. Målet är att hanteringen av arvodena ska bli snabbare och att ämbetsverken ska slippa skanna och arkivera arvodesfakturor i pappersform. Målet med projektet ePalkkio är att skapa en snabb och enhetlig hantering av arvoden vilken minskar det manuella arbetet och förbättrar kvaliteten.

”Projektet går snabbt framåt under våren, och målet är att ePalkkio redan i juni ska testas vid två kundämbetsverk”, berättar automatiseringsexpert Veli-Pekka Koponen från Palkeets utvecklings- och ICT-tjänster. ”Arbetet är intressant, och hanteringen av arvoden är en stor helhet som vi utvecklar genom teamarbete. Automatiseringen av processen för utbetalning av arvoden anknyter till många digitala verktyg (bl.a. Suomi.fi-autentisering, HANDI-systemet, CGI Löner, Analyste Banking-betalningstransaktioner och robotstyrd processautomation), som måste fås att samverka. Dessutom måste man beakta de undantag som berör löneutbetalningen för EU-medborgare”, förklarar Koponen.

Finansministeriet har beviljat 50 000 euro i Robo18-försöksfinansiering för utvecklingen av ePalkkio.

Målet är att arvodestagaren ska kunna logga in med sina suomi.fi-uppgifter och spara de uppgifter som behövs för utbetalningen av arvodet i en elektronisk blankett, varifrån de genom Handi-tjänsten överförs till kundämbetsverket för elektroniskt godkännande. Efter att fakturan godkänts sparas uppgifterna automatiskt i lönesystemet för utbetalning. Arvodesfakturan arkiveras genom tjänsten Handi. En arvodesspecifikation kan skickas till arvodestagaren genom tjänsten suomi.fi.

04.07.2022

Tjänsten eArvode och resor gör hanteringen av arvodes- och resefakturor smidigare

Under våren har vi testat tjänsten eArvode och resor genom ett pilotförsök med fyra kunder: Institutet för hälsa och välfärd, Centralen för undersökning av olyckor, Räddningsinstit...

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...