Skip to main content

Utvecklingen av tjänsten Osaava för kompetenshantering framskrider

tor 22 nov 2018 15:33:00

Statsförvaltningens gemensamma Kieku-lösning kompletteras med tjänster för kompetenshantering och ett nytt system som stöder dessa. Tjänsten Osaava bygger på den fasta programvaran SAP SuccessFactors som fungerar som molntjänst. Några av de första delområdena i Osaava är karriär- och utvecklingsplanering samt ledning av målsättningar, vilket bland annat omfattar mål- och utvecklingssamtal och chefernas 360-utvärderingar. Tjänsten för kompetenshantering utvecklas i samarbete med kunderna. En första utkastversion har gjorts av tjänsten. Den ska utvärderas tillsammans med kunderna, Palkeet och systemleverantören och utvecklas vidare utifrån den inkomna responsen.

Osaava (SAP SuccessFactors) tas i bruk inom Kieku. Målet är att åstadkomma enhetliga verktyg, dataflöden och rapporteringsdata. Förändringen stödjer Kiekus totalarkitektur och effektiviserar det administrativa arbetet i och med att organisationsuppgifterna hela tiden är uppdaterade i verktygen för kompetenshantering utan separata åtgärder.

Tjänsten tas i bruk stegvis vid bokföringsenheterna, implementeringarna har delats in i grupperna 1, 2 och 3. Den första gruppen (23 ämbetsverk) tar Osaava i bruk under det första kvartalet år 2019. Implementeringsprojektet för den andra gruppen med hittills nästan 20 anmälda ämbetsverk inleds nästa år och ämbetsverken informeras närmare om hur det hela framskrider under de närmaste veckorna. Den tredje gruppen omfattar ämbetsverken inom säkerhetssektorn, vars eventuella implementering preciseras under våren 2019.

12.06.2020

Ajankohtaista kuva

En titt bakom kundutbildningens kulisser

Palkeet erbjuder sina kunder aktuell och sakkunnig utbildning i användningen av systemen inom tjänsterna. Innan utbildningarna finns tillgängliga på webbplatsen har mycket förhands...

Läs mera >>

11.06.2020

Ajankohtaista kuva

Palkeets kundtillfredsställelse är på en god nivå

Enligt en enkät om kundtillfredsställelsen som genomfördes i mars har Palkeets kundtillfredsställelse hållit sig på en god nivå. Enkäten besvarades av drygt 600 kontaktpersoner och...

Läs mera >>

11.06.2020

Ajankohtaista kuva

En delrapport om en extern bedömning av Palkeet och Valtori är klar

Deloitte har slutfört den externa utvärdering av Palkeets och Valtoris kostnadseffektivitet och effektiviteten hos deras tjänster som beställts av finansministeriet.

Läs mera >>