Hoppa till innehåll

Utvecklingen av tjänsten Osaava för kompetenshantering framskrider

tor 22 nov 2018 15:33:00

Statsförvaltningens gemensamma Kieku-lösning kompletteras med tjänster för kompetenshantering och ett nytt system som stöder dessa. Tjänsten Osaava bygger på den fasta programvaran SAP SuccessFactors som fungerar som molntjänst. Några av de första delområdena i Osaava är karriär- och utvecklingsplanering samt ledning av målsättningar, vilket bland annat omfattar mål- och utvecklingssamtal och chefernas 360-utvärderingar. Tjänsten för kompetenshantering utvecklas i samarbete med kunderna. En första utkastversion har gjorts av tjänsten. Den ska utvärderas tillsammans med kunderna, Palkeet och systemleverantören och utvecklas vidare utifrån den inkomna responsen.

Osaava (SAP SuccessFactors) tas i bruk inom Kieku. Målet är att åstadkomma enhetliga verktyg, dataflöden och rapporteringsdata. Förändringen stödjer Kiekus totalarkitektur och effektiviserar det administrativa arbetet i och med att organisationsuppgifterna hela tiden är uppdaterade i verktygen för kompetenshantering utan separata åtgärder.

Tjänsten tas i bruk stegvis vid bokföringsenheterna, implementeringarna har delats in i grupperna 1, 2 och 3. Den första gruppen (23 ämbetsverk) tar Osaava i bruk under det första kvartalet år 2019. Implementeringsprojektet för den andra gruppen med hittills nästan 20 anmälda ämbetsverk inleds nästa år och ämbetsverken informeras närmare om hur det hela framskrider under de närmaste veckorna. Den tredje gruppen omfattar ämbetsverken inom säkerhetssektorn, vars eventuella implementering preciseras under våren 2019.

15.08.2022

Kundrelationschef Petri Mäkynen: Entusiastiskt mot en gemensam framtid med Försvarsmakten

Försvarsmaktens kundrelation går mot en betydande vändpunkt. Vi har övergått – och övergår allt mer till enhetligare tjänster och system i statsförvaltningen även för Försvarsmakte...

04.07.2022

Tjänsten eArvode och resor gör hanteringen av arvodes- och resefakturor smidigare

Under våren har vi testat tjänsten eArvode och resor genom ett pilotförsök med fyra kunder: Institutet för hälsa och välfärd, Centralen för undersökning av olyckor, Räddningsinstit...

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...