Hoppa till innehåll

Antalet inköpsfakturor som hanteras av artificiell intelligens ökar

fre 22 apr 2022 15:41:00

Målet för införandet av artificiell intelligens är att minska den manuella arbetsmängden som krävs för att hantera fakturor samt förbättra övergripande effektivitet, snabbhet och kvalitet i hanteringsprocessen för utgiftsverifikat. Nätfakturor som inte har någon referens (avtalsnummer, inköpsordernummer eller konteringsreferens) har överförts till att hanteras av artificiell intelligens.

Den artificiella intelligensen skapar en bokföringsenhetsspecifik konteringsprognos för nätfakturor. Prognosen består av Handi-tjänstens inköpsfakturamaterial samt av utförda konteringar av inköpsfakturor, bokföringsenhetens uppföljningsobjekt och valideringsregler som förts in i Kieku. Den artificiella intelligensen lär sig genomföra ännu noggrannare konteringar med hjälp av de genomförda konteringarna när antalet inköpsfakturor ökar.

”Användning av artificiell intelligens vid hanteringen av inköpsfakturor har varit ett viktigt framsteg i främjandet av Palkeets digitalisering. I och med den artificiella intelligensens inlärning är förväntningarna höga på en förbättring av tjänstens kvalitet och effektivitet för kunderna, säger Eija Hartikainen, utvecklingschef vid Palkeet.

17.02.2023

Genomföringsfasen av transformationsprojektet kräver resurser, bra ledarskap och hantering av helheten

Vid genomförandet av transformationsprojektet kommer vi äntligen till saken – att förverkliga den målbild som fastställts. Då genomförandet inleds, åtar projektets leverantör ofta ...

14.02.2023

Kati Willman

Kati Willman kommer med förstärkning till Palkeets övergång till molntjänster

Hanteringen av moderniteten, driftsäkerheten och kontinuiteten i systemen för statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltning säkerställs genom att i allt högre grad övergå til...