Hoppa till innehåll

Antalet inköpsfakturor som hanteras av artificiell intelligens ökar

fre 22 apr 2022 15:41:00

Målet för införandet av artificiell intelligens är att minska den manuella arbetsmängden som krävs för att hantera fakturor samt förbättra övergripande effektivitet, snabbhet och kvalitet i hanteringsprocessen för utgiftsverifikat. Nätfakturor som inte har någon referens (avtalsnummer, inköpsordernummer eller konteringsreferens) har överförts till att hanteras av artificiell intelligens.

Den artificiella intelligensen skapar en bokföringsenhetsspecifik konteringsprognos för nätfakturor. Prognosen består av Handi-tjänstens inköpsfakturamaterial samt av utförda konteringar av inköpsfakturor, bokföringsenhetens uppföljningsobjekt och valideringsregler som förts in i Kieku. Den artificiella intelligensen lär sig genomföra ännu noggrannare konteringar med hjälp av de genomförda konteringarna när antalet inköpsfakturor ökar.

”Användning av artificiell intelligens vid hanteringen av inköpsfakturor har varit ett viktigt framsteg i främjandet av Palkeets digitalisering. I och med den artificiella intelligensens inlärning är förväntningarna höga på en förbättring av tjänstens kvalitet och effektivitet för kunderna, säger Eija Hartikainen, utvecklingschef vid Palkeet.

15.12.2022

I Osaavas utvecklingsarbete lyssnar man på kunden och gör tillsammans

Då vi utvecklar formuläret för Osaavas prestationsutvärdering är kunderna tätt med under hela processen.

15.12.2022

FCG Finnish Consulting Group Oy har valts till leverantör av Valtiolle.fi-helheten

I projektet för förnyande av statens rekryteringshelhet har gjorts ett upphandlingsbeslut och till leverantör av Valtiolle.fi-helheten har valts FCG Finnish Consulting Group Oy.