Skip to main content

Mot en ny verksamhetskultur med Osaava

ons 20 nov 2019 15:30:00


De första 40 ämbetsverken och cirka 14 000 användare tog Osaava-systemet i bruk under våren 2019. I november växte antalet användare med 24 ämbetsverk och cirka 10 000 användare. I början av nästa år ansluter sig ytterligare 11 000 personer och 29 ämbetsverk. Vid årsskiftet 2019/2020 är antalet användare cirka 35 000 och ämbetsverken nästan 100 stycken.

”Vid ibruktagandet av Osaava är det fråga om förändring av en stor ledarkultur och verksamhetskoncept. Osaava-systemet erbjuder ett arbetsredskap för detta, men åstadkommer i sig inte förändringen, utan detta arbete måste göras vid ämbetsverken”, konstaterar Jukka Ihanus.

Palkeets serviceutbud har kompletterats med Osaavas tjänster
Från och med början av oktober har Palkeets serviceutbud utökats med Osaavas tjänster. ”Osaava-tjänsten ger stöd för användningen av tjänsten och systemets olika moduler på ämbetsverken. Tjänsten innehåller rådgivning och sakkunnig service, såsom teknisk support för genomförande av mål- och utvecklingssamtal, upprätthållande av kompetensbibliotek samt redigering av rapportmallar och rapporter”, berättar servicechef Mari Eerikäinen.

”Dessutom utför Palkeet kompetenskartläggningar som en sakkunnigtjänst åt ämbetsverk. Palkeet handleder och stödjer kundens kompetenskartläggningsprocess och gör en sammanfattning av kartläggningens resultat samt rapporterar enkätens resultat till kunden. Förutom en genomgång av chefernas 360-feedback kan ämbetsverket dessutom beställa personlig feedback från HAUS för varje person som utvärderas”, fortsätter Mari.

Osaava utvecklas med hänsyn till kundernas behov
Osaava-tjänsten och -systemet utvecklas aktivt med hänsyn till kundernas önskemål och behov. Kunderna kan göra utvecklingsförslag i Osaava, liksom även i andra Palkeet-system, via Pointti vid punkten ”Utvecklingsförslag för systemen”.

Det är viktigt att uppmärksamma att Osaava är ett gemensamt system för alla ämbetsverk, vars tekniska egenskaper inte skräddarsys kundspecifikt. Alla utvecklingsobjekt utvärderas för sig utifrån deras användarbarhet, skalbarhet och kostnadseffekter. ”Vi kommer även i fortsättningen att göra Osaavas utvecklingsarbete synligt för kunderna genom att arrangera genomgångtillfällen med cirka tre månaders mellanrum, där vi presenterar utförda reformer och berättar om utvecklingssituationen. Genomgångstillfällena påbörjas i början av år 2020 och vi informerar om dem i Osaava-nyhetsbrevet”, konstaterar Mari avslutningsvis.

29.01.2020

Ajankohtaista kuva

En centraliserad kundtjänst är den första kontakten till våra kunder

Målet med den centraliserade kundtjänsten är att erbjuda kundtjänst snabbt och när våra kunder har behov av den. I kundtjänsten handläggs i genomsnitt 1500 telefonsamtal, 470 chat-...

Läs mera >>

28.01.2020

Ajankohtaista kuva

Pappren till cyberrymden – Palkeet går över till elektronisk arkivering!

Nu är det äntligen verklighet, Palkeet har fått Nationalarkivets beslut om bevaring av också permanenta dokument i endast elektroniskt format från och med den 1 januari 2017.

Läs mera >>