Yhdessä kehittäen
Verkostot, yhteistyö ja yhteinen oppiminen ovat kaikkien organisaatioiden menestyksen edellytys. Palvelukeskus on ollut alusta asti yhteisen kehittämisen tulos ja toiminut tukena hallinnon rakenteiden uudistuessa.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon kehittämisen painopisteet vuosille 2021–2026 on valmisteltu yhdessä asiakkaiden, Valtiokonttorin ja valtiovarainministeriön kanssa ja ne on käsitelty asiakasneuvottelukunnassa. Tiekartta määrittää yhteisten valtionhallinnon talous- ja henkilöstöhallinnon palveluiden ja yhteisten ratkaisujen kehittämisen suunnan. Elämme muuttuvassa maailmassa, minkä vuoksi tehtyjä suuntaviivoja on tarve tarkastella vuosittain sekä tehdä tarvittavat priorisoinnit ja päivitykset.
Kehittämisen painopisteet vuosina 2021-2026
Taloushallinto
- Reaaliaikatalouden edistäminen
- Taloushallinnon automaation laajentaminen
- Valtion maksuliikkeen jatkuvuus ja riskienhallinta
- Taloushallinnon palveluiden käyttäjäkokemuksen parantaminen
- Raportoinnin kehittäminen
Henkilöstöhallinto
- Kokonaisprosessin käyttäjäkokemuksen parantaminen
- Valtion työnantajakuvan vahvistaminen ja tukeminen ja rekrytointikokonaisuuden uudistaminen
- Laajenevat keskitetyt palvelut
- Automaation laajentaminen prosesseissa
- Matkustuspalvelun ja -järjestelmän kehittäminen valtion päivitetyn matkustusstrategian pohjalta
- Henkilöstöjohtamisen tukeminen tiedolla
Hankintatoimi
- Hankintatoimen prosessien ohjauksen parantaminen ja tiedolla johtamisen kehittäminen
- Hankintatoimen palvelujen käyttäjäkokemuksen parantaminen ja prosessien tehostaminen automaatiolla
- Tarpeesta sopimukseen toimintamallin kehittäminen
Tietojohtaminen
- Johtamisen ja toiminnan tukeminen tiedolla
- Tiedon haun helpottaminen, visualisoinnin sekä analytiikan lisääminen palveluiden käytön tueksi
- Tiedon kokoaminen, yhdisteltävyys ja hyvä laatu
Käyttäjäkokemuksen parantaminen digitalisaation avulla
- Palveluiden käyttäjäkokemuksen parantaminen keskiössä – kehitämme palveluita ketterästi ja käyttäjälähtöisesti
- Tiedolla johtamisen palvelut
- Digitaalinen asiakaskokemus ja -palvelu
- Prosessien edelleen automatisointi