Skip to main content

Automatisaatiolla tehokkaampia palveluja

Palvelujen automatisointi tähtää parempaan asiakaskokemukseen. Itsepalvelua voi käyttää parhaiten sopivaan aikaan ja asiantuntija on saavutettavissa tarvittaessa. Automatisoitu käsittely myös lisää tietojen luotettavuutta. 

Samalla automatisointi ja digitalisointi säästää aikaa, alentaa kustannuksia ja lisää tuottavuutta. Palkeet hyödyntää esimerkiksi ohjelmistorobotiikkaa sekä prosessien monitorointia ja analysointia tuotannon automatisoinnissa. 

Ohjelmistorobotiikan käyttö on aloitettu niistä talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseista, joissa siitä on nopeimmin odotettavissa hyötyjä asiakkaillemme. Ohjelmistorobotiikan ja muun automaation käyttö laajenee jatkuvasti uusiin kohteisiin, kuten järjestelmätestaukseen ja asiakaspalvelun tapahtumahallintaan.

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on osa hallituksen julkisten palvelujen digitalisoinnin kärkihanketta. 

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönoton eteneminen

Henkilöstöpalvelut

Henkilöstöpalveluissa automatisointi on käytössä mm. poissaolotietojen tallennuksessa nimikirjalle, tilitysten täsmäytyksessä ja Kela-palautusten käsittelyssä. Palkka-ajoissa, lomien tarkastuksessa ja yleiskorotusten käsittelyssä automatisointi on käytössä lähes kaikilla asiakkailla.

Talouspalvelut

Talouspalveluissa automatisointi on käytössä mm. verkkolaskuina saapuvien ostolaskujen numerotarkastuksessa, toimittajarekisterin ylläpidossa, menotositteiden reitityksessä, menotositteiden kierronvalvonnassa ja matka- ja kululaskujen valvonnassa. Tulossa on robotin hyödyntäminen budjetin sisäänlukuun ja asiakasrekisterin ylläpitoon.

Yhteensä 42 eri robotiikan käyttökohdetta 22 robottipalvelimella (maaliskuussa  2019).

Ohjelmistorobotiikan palvelun pilotointi

Palkeiden ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalveluja pilotoidaan valtionhallinnon virastoille niiden prosessien osalta, jotka eivät kuulu Palkeiden perinteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon palveluprosesseihin, vaan ovat osa virastojen ydintoimintaa.

Palkeet ja Valtiokonttori pilotoivat ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalvelua. Pilotoinnissa toteutettiin Valtiokonttorin Kansalaispalvelut toimialalle valittujen tehtävien automatisointi ohjelmistorobotiikalla. Onnistuneen pilotoinnin jälkeen yhteistyö jatkuu ja on laajentunut muihinkin Valtiokonttorin toimintoihin. Lue lisää pilotoinnista >>

Palkeet tukee ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä myös Verohallinnossa ja Valtorissa.

08.08.2018

Blogi kuva

Työpaikkahaastattelu on näytönpaikka myös työnantajalle

Onnistuneella työnhakijan haastattelulla on suuri vaikutus varsinaisen rekrytoinnin onnistumiseen mutta myös työnantajamielikuvaan ja hakijakokemukseen. Positiivinen hakijakokemus ...

Lue lisää >>


21.03.2019

Ajankohtaista kuva

Strateginen prosessiohjaus tekee tavoitteista tulevaisuutta

Fiksut, perustellut ratkaisut takaavat, että valtion talous- ja henkilöstöhallinto pysyy alan kehityksessä mukana ja että asiakkaiden ja palvelukeskuksen käytössä on asianmukaiset ...

Lue lisää >>

20.03.2019

Ajankohtaista kuva

Robotiikan hyödyntäminen Palkeiden palveluissa jatkuu

Ohjelmistorobotiikan ja muun automaation käyttö Palkeissa laajenee jatkuvasti uusiin kohteisiin. Käyttöön otetaan yhä uusia toteutuksia ja tavoitteena on automatisoida mahdollisimm...

Lue lisää >>