Skip to main content

Automatisaatiolla tehokkaampia palveluja

Palvelujen automatisointi tähtää parempaan asiakaskokemukseen. Itsepalvelua voi käyttää parhaiten sopivaan aikaan ja asiantuntija on saavutettavissa tarvittaessa. Automatisoitu käsittely myös lisää tietojen luotettavuutta. 

Samalla automatisointi ja digitalisointi säästää aikaa, alentaa kustannuksia ja lisää tuottavuutta. Palkeet hyödyntää esimerkiksi ohjelmistorobotiikkaa sekä prosessien monitorointia ja analysointia tuotannon automatisoinnissa. 

Ohjelmistorobotiikan käyttö on aloitettu niistä talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseista, joissa siitä on nopeimmin odotettavissa hyötyjä asiakkaillemme. Ohjelmistorobotiikan ja muun automaation käyttö laajenee jatkuvasti uusiin kohteisiin, kuten järjestelmätestaukseen ja asiakaspalvelun tapahtumahallintaan.

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on osa hallituksen julkisten palvelujen digitalisoinnin kärkihanketta. 

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönoton eteneminen

Henkilöstöpalvelut

Henkilöstöpalveluissa automatisointi on käytössä mm. poissaolotietojen tallennuksessa nimikirjalle, tilitysten täsmäytyksessä ja Kela-palautusten käsittelyssä. Palkka-ajoissa, lomien tarkastuksessa ja yleiskorotusten käsittelyssä automatisointi on käytössä lähes kaikilla asiakkailla.

Talouspalvelut

Talouspalveluissa automatisointi on käytössä mm. verkkolaskuina saapuvien ostolaskujen numerotarkastuksessa, toimittajarekisterin ylläpidossa, menotositteiden reitityksessä, menotositteiden kierronvalvonnassa ja matka- ja kululaskujen valvonnassa. Tulossa on robotin hyödyntäminen budjetin sisäänlukuun ja asiakasrekisterin ylläpitoon.

Yhteensä 42 eri robotiikan käyttökohdetta 22 robottipalvelimella (maaliskuussa  2019).

Ohjelmistorobotiikan palvelun pilotointi

Palkeiden ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalveluja pilotoidaan valtionhallinnon virastoille niiden prosessien osalta, jotka eivät kuulu Palkeiden perinteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon palveluprosesseihin, vaan ovat osa virastojen ydintoimintaa.

Palkeet ja Valtiokonttori pilotoivat ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalvelua. Pilotoinnissa toteutettiin Valtiokonttorin Kansalaispalvelut toimialalle valittujen tehtävien automatisointi ohjelmistorobotiikalla. Onnistuneen pilotoinnin jälkeen yhteistyö jatkuu ja on laajentunut muihinkin Valtiokonttorin toimintoihin. Lue lisää pilotoinnista >>

Palkeet tukee ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä myös Verohallinnossa ja Valtorissa.

26.03.2020

Blogi kuva

Kolmesataakuusikymmentä

Luin jokin aika sitten Ahosen ja Lohtaja-Ahosen (2011) kirjan ”Palaute kuuluu kaikille”, jossa todettiin, että palaute on lahja. Törmäsin samaan lausahdukseen uudelleen pari viikko...

Lue lisää >>


27.05.2020

Ajankohtaista kuva

Maksuliikepalveluiden käyttöönoton valmistelu etenee

Palkeiden asiantuntijat ovat olleet osana Valtiokonttorin VALMA 2020 -hanketta mukana valmistelemassa Danske Bankin ja Nordean kanssa uutta sopimuskautta varten tulevia muutoksia

Lue lisää >>

26.05.2020

Ajankohtaista kuva

Kurkistus asiakaskoulutusten kulisseihin

Palkeet tarjoaa asiakkaille ajantasaista ja asiantuntevaa koulutusta palveluihin liittyvien järjestelmien käyttöön. Ennen kuin koulutukset ovat nettisivuilla tarjonnassa, on kuliss...

Lue lisää >>