Skip to main content

Automatisaatiolla tehokkaampia palveluja

Palvelujen automatisointi tähtää parempaan asiakaskokemukseen. Itsepalvelua voi käyttää parhaiten sopivaan aikaan ja asiantuntija on saavutettavissa tarvittaessa. Automatisoitu käsittely myös lisää tietojen luotettavuutta. 

Samalla automatisointi ja digitalisointi säästää aikaa, alentaa kustannuksia ja lisää tuottavuutta. Palkeet hyödyntää esimerkiksi ohjelmistorobotiikkaa sekä prosessien monitorointia ja analysointia tuotannon automatisoinnissa. 

Ohjelmistorobotiikan käyttö on aloitettu niistä talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseista, joissa siitä on nopeimmin odotettavissa hyötyjä asiakkaillemme. Ohjelmistorobotiikan ja muun automaation käyttö laajenee jatkuvasti uusiin kohteisiin, kuten järjestelmätestaukseen ja asiakaspalvelun tapahtumahallintaan.

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on osa hallituksen julkisten palvelujen digitalisoinnin kärkihanketta. 

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönoton eteneminen

Henkilöstöpalvelut

Henkilöstöpalveluissa automatisointi on käytössä mm. poissaolotietojen tallennuksessa nimikirjalle, tilitysten täsmäytyksessä ja Kela-palautusten käsittelyssä. Palkka-ajoissa, lomien tarkastuksessa ja yleiskorotusten käsittelyssä automatisointi on käytössä lähes kaikilla asiakkailla.

Talouspalvelut

Talouspalveluissa automatisointi on käytössä mm. verkkolaskuina saapuvien ostolaskujen numerotarkastuksessa, toimittajarekisterin ylläpidossa, menotositteiden reitityksessä, menotositteiden kierronvalvonnassa ja matka- ja kululaskujen valvonnassa. Tulossa on robotin hyödyntäminen budjetin sisäänlukuun ja asiakasrekisterin ylläpitoon.

Yhteensä 42 eri robotiikan käyttökohdetta 22 robottipalvelimella (maaliskuussa  2019).

Ohjelmistorobotiikan palvelun pilotointi

Palkeiden ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalveluja pilotoidaan valtionhallinnon virastoille niiden prosessien osalta, jotka eivät kuulu Palkeiden perinteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon palveluprosesseihin, vaan ovat osa virastojen ydintoimintaa.

Palkeet ja Valtiokonttori pilotoivat ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalvelua. Pilotoinnissa toteutettiin Valtiokonttorin Kansalaispalvelut toimialalle valittujen tehtävien automatisointi ohjelmistorobotiikalla. Onnistuneen pilotoinnin jälkeen yhteistyö jatkuu ja on laajentunut muihinkin Valtiokonttorin toimintoihin. Lue lisää pilotoinnista >>

Palkeet tukee ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä myös Verohallinnossa ja Valtorissa.

08.08.2018

Blogi kuva

Työpaikkahaastattelu on näytönpaikka myös työnantajalle

Onnistuneella työnhakijan haastattelulla on suuri vaikutus varsinaisen rekrytoinnin onnistumiseen mutta myös työnantajamielikuvaan ja hakijakokemukseen. Positiivinen hakijakokemus ...

Lue lisää >>


01.07.2019

Ajankohtaista kuva

Valtorin ja Palkeiden yhteishankkeessa kohti tekoälytoteutuksia ja kyvykkyyttä

Valtorin ja Palkeiden yhteishankkeessa Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelun parantamiseksi Valtorissa ja Palkeissa otettiin askel eteenpäin, kun sopimus valitun toimittajan Accen...

Lue lisää >>

14.06.2019

Ajankohtaista kuva

Valtion palveluntarjoajat kokeilivat ekosysteemikehittämistä

Valtion palveluntarjoajat Hansel, Haus, Palkeet, Senaatti, Valtiokonttori ja Valtori ovat toteuttaneet yhteisen projektin, jossa on mietitty keinoja asioinnin virtaviivaistamiseksi...

Lue lisää >>