Skip to main content

Automatisaatiolla tehokkaampia palveluja

Palvelujen automatisointi tähtää parempaan asiakaskokemukseen. Itsepalvelua voi käyttää parhaiten sopivaan aikaan ja asiantuntija on saavutettavissa tarvittaessa. Automatisoitu käsittely myös lisää tietojen luotettavuutta. 

Samalla automatisointi ja digitalisointi säästää aikaa, alentaa kustannuksia ja lisää tuottavuutta. Palkeet hyödyntää esimerkiksi ohjelmistorobotiikkaa sekä prosessien monitorointia ja analysointia tuotannon automatisoinnissa. 

Ohjelmistorobotiikan käyttö on aloitettu niistä talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseista, joissa siitä on nopeimmin odotettavissa hyötyjä asiakkaillemme. Ohjelmistorobotiikan ja muun automaation käyttö laajenee jatkuvasti uusiin kohteisiin, kuten järjestelmätestaukseen ja asiakaspalvelun tapahtumahallintaan.

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on osa hallituksen julkisten palvelujen digitalisoinnin kärkihanketta. 

Parhaimmillaan digitalisaatio on palvelujen ja toimintatapojen ajattelemista uudella tavalla. Siksi kokemuksen karttuminen ja jakaminen on erityisen tärkeää. 

 

Ohjelmistorobotiikan käyttöönoton eteneminen

Henkilöstöpalvelut

Henkilöstöpalveluissa automatisointi on käytössä mm. poissaolotietojen tallennuksessa nimikirjalle, tilitysten täsmäytyksessä ja Kela-palautusten käsittelyssä. Palkka-ajoissa, lomien tarkastuksessa ja yleiskorotusten käsittelyssä automatisointi on käytössä lähes kaikilla asiakkailla.

Talouspalvelut

Talouspalveluissa automatisointi on käytössä mm. verkkolaskuina saapuvien ostolaskujen numerotarkastuksessa, toimittajarekisterin ylläpidossa, menotositteiden reitityksessä, menotositteiden kierronvalvonnassa ja matka- ja kululaskujen valvonnassa. Tulossa on robotin hyödyntäminen budjetin sisäänlukuun ja asiakasrekisterin ylläpitoon.

Yhteensä 42 eri robotiikan käyttökohdetta 22 robottipalvelimella (maaliskuussa  2019).

Ohjelmistorobotiikan palvelun pilotointi

Palkeiden ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalveluja pilotoidaan valtionhallinnon virastoille niiden prosessien osalta, jotka eivät kuulu Palkeiden perinteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon palveluprosesseihin, vaan ovat osa virastojen ydintoimintaa.

Palkeet ja Valtiokonttori pilotoivat ohjelmistorobotiikan käyttöönotto- ja tuotantopalvelua. Pilotoinnissa toteutettiin Valtiokonttorin Kansalaispalvelut toimialalle valittujen tehtävien automatisointi ohjelmistorobotiikalla. Onnistuneen pilotoinnin jälkeen yhteistyö jatkuu ja on laajentunut muihinkin Valtiokonttorin toimintoihin. Lue lisää pilotoinnista >>

Palkeet tukee ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä myös Verohallinnossa ja Valtorissa.

21.11.2019

Blogi kuva

Into pinkeenä töissä

Minulla on ilo saada toimia esimiehenä työhönsä motivoituneessa palvelutiimissä, jossa koetaan vahvaa työn imua. Työn imu näkyy siinä, että tiimiläisten välillä vallitsee luottamus...

Lue lisää >>


20.01.2020

Ajankohtaista kuva

Keskitetty asiakaspalvelu on ensikontakti asiakkaillemme

Keskitetyn asiakaspalvelun tavoitteena on tarjota asiakkaille asiakaspalvelua nopeasti ja silloin kun heillä on siihen tarve. Asiakaspalvelussa hoidetaan keskimäärin 1500 puhelua, ...

Lue lisää >>

18.12.2019

Ajankohtaista kuva

Palkeet mukana valtion laskujenvälitys- ja maksuliikepalveluiden käyttöönotossa

Valtion laskujenvälitys- ja maksuliikepalvelujen uusien sopimusten käyttöönottoprojektit ovat alkaneet. Palkeet on mukana Valtiokonttorin vetämissä projekteissa ja vastaa tarvittav...

Lue lisää >>