Skip to main content

Oppia Singaporesta – digitalisaation mallimaasta

ke 16. elokuuta 2017 11.34.00

Viime keväänä menimme merta edemmäs kalaan eli teimme opintomatkan Singaporeen, jota pidetään digitalisaation edelläkävijänä. Valtiovarainministeriöstä ohjaajamme olivat tehneet vastaavan matkan ja kannustivat vaikutteiden ja esimerkkien hakemiseen sieltä. Matkan antia olemme jo hyödyntäneet ja hyödynnämme edelleen erityisesti asiakaskokemuksen kehittämiseen ja asiakaspalvelun uudistamiseen liittyvässä projektissamme. Matkaohjelman kokoamisesta ja kontakteista vierailukohteisiin huolehti Accenture, joka on ollut vahvasti edistämässä Singaporessa tapahtunutta kehitystä.

Matkan tavoitteena oli mm. saada esimerkkejä ja vertailutietoa siitä, miten julkishallinto on toteuttanut kokonaisvaltaisen digitalisaatio-ohjelman Smart Nation -periaatteella sekä siitä, miten julkinen sektori on edelläkävijä tukitoimintojen ja palvelukeskusten teknologiakehityksessä. Lisäksi tavoitteena oli tutustua käytännössä tekoälyn käyttökohteisiin.

Tapasimme myös Suomen suurlähettilään, jonka kanssa keskustelimme Palkeiden tuottamien palvelujen toimivuudesta Singaporessa ja kuulimme, miten monin tavoin ja tilaisuuksin lähetystö tuo Singaporessa esiin Suomi100 -juhlavuotta ja markkinoi Suomea.

Ylös ja uusille alueille

Singapore sopi tutustumiskohteeksi myös siksi, että se on väkiluvultaan lähes Suomen kokoinen. Singapore eroaa Suomesta siinä, että se sijaitsee tiiviillä pienellä alueella, jolloin kasvumahdollisuudet konkreettisestikin ovat joko ylöspäin tai merestä maata vallaten. Singaporessa uudistuksia on varsin helppo viedä läpi, koska siellä on vain yksi julkinen hallinto ja yksinkertaisempi, keskusjohtoisempi poliittinen järjestelmä kuin meillä.

Singaporessa valtion Smart Nation -politiikkakokonaisuudet tulevat pääministeriltä. Politiikkaohjelmalla on valtiotasoinen koordinaatio, jossa ohjelma antaa puitteet virastotasolle. Strategiset painopisteet ovat johtajuus ja strategia, asiakaskokemus, HR ja kyvykkyydet sekä palvelut ja teknologia.

Singaporessa on oivallettu, että on fiksua ja taloudellisesti järkevää tehdä isot kehityshankkeet yhteistyössä, sovittaa prosessit yhtenäisiksi ja samoin päättää, mikä on julkisen sektorin ja mikä yksityissektorin rooli ja toimia pitkäjänteisesti sen mukaan. Julkinen sektori rakentaa alustat ja pitää yllä mm. rekisterit, joiden päälle yksityissektori rakentaa kansalaisille arvoa tuottavat palvelut. Toiminnan kytkentä strategisiin painopisteisiin tuotiin selkeästi esiin kaikissa vierailukohteissa.

Hallinto on kansalaisia varten

Asiakas ja kansalainen on otettu vahvasti palvelujen kehittämisen fokukseen. Tärkeintä on saada palvelut helposti kansalaisten ulottuville ja digitaalisuus helpottamaan jokapäiväistä elämää. Toissijaista oli se, onko käytön helppous virkamiehen näkökulmasta paras mahdollinen. Toki sekin oli tärkeä näkökulma. Lähes kaikissa esityksissä palvelujen tarjoamiseen liittyi vahvasti inhimillisyys ja empatia. Tuottavuudesta ja tehokkuus olivat myös johtavia periaatteita, mutta mieluiten ne tuotiin esiin liiketoimintamahdollisuuksien kautta.      

Mielenkiintoisia Smart Nation -palveluja ovat mm. portaali, jonne voi jättää minkä tahansa viranomaisasian käsiteltäväksi vapaatekstimuotoisena. Tekoäly/analytiikkasovellus tunnistaa ja siirtää asian oikeaan käsittelyjonoon ja -paikkaan. MyInfon kautta puolestaan kansalaiset voivat katsoa kaikki itseä koskevat tiedot terveystietoja lukuun ottamatta. Terveystiedot ovat Kanta-palvelua vastaavassa järjestelmässä.

Singaporessa ei ole talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusta. Prosessit ja järjestelmät ovat yhteiset, mutta virastot tuottavat talous- ja henkilöstöhallintonsa itse. Järjestelmien käyttöä helpottavat lukuisat mobiilisovellukset.

Matkan aikana työstimme neljä ylätason konseptia uudesta digitaalisesta konsernipalvelusta ministeriön virkamiehelle, johtajalle, liikkuvalle virkamiehelle ja esimiehelle. Harjoitustyö osoitti, että myös me virkamiehet osaamme asettua asiakkaan asemaan, olla ripeitä ja luovia, saada aikaan tuloksia lyhyessä ajassa, myydä työn tulokset muille osanottajille ja siinä työtä tehdessä vielä pitää hauskaakin.

20.03.2019

Ajankohtaista kuva

Robotiikan hyödyntäminen Palkeiden palveluissa jatkuu

Ohjelmistorobotiikan ja muun automaation käyttö Palkeissa laajenee jatkuvasti uusiin kohteisiin. Käyttöön otetaan yhä uusia toteutuksia ja tavoitteena on automatisoida mahdollisimm...

Lue lisää >>

21.12.2018

Ajankohtaista kuva

Robotti muistuttaa pitkin vuotta keskeneräisistä matka- ja kululaskuista

Tänä vuonna joulukuun alussa valtion virkamiehillä oli keskeneräisiä matkalaskuja ”vain” noin 14 tuhatta. Yleensä niitä on samaan aikaan lähes kaksinkertainen määrä. Tässä on ollut...

Lue lisää >>

04.12.2018

Ajankohtaista kuva

Valtion palveluntarjoajat yhteisten asiakkaiden palvelua parantamassa

Valtion palveluntarjoajilla (HAUS Oy, Hansel Oy, Palkeet, Senaatti-kiinteistöt, Valtori ja Valtiokonttori) on paljon yhteisiä asiakkaita. Palveluntarjoajat haluavat nyt tiivistää y...

Lue lisää >>

16.03.2018

Blogi kuva

Vierasblogi: Palvelukeskusyhteistyötä parhaimmillaan

Toimivaa yhteistyötä ja kokeiluhenkisyyttä parhaimmillaan toteutettiin Tutkihankintoja.fi-projektissa, kirjoittaa Anssi Pihkala.

Lue lisää >>

29.09.2017

Blogi kuva

Uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia rekrytointeihin sosiaalisen median avulla

Sosiaalinen media rekrytoinnissa on viime vuosina yleistynyt ja se vaatii meillä Palkeissakin rekrytointipalvelun jatkuvaa parantamista ja uusien innovaatioiden käyttämistä.

Lue lisää >>

16.08.2017

Blogi kuva

Oppia Singaporesta – digitalisaation mallimaasta

Joskus on hyvä lähteä merta edemmäs kalastamaan ideoita. Palkeet kävi yhdessä asiakkaiden kanssa tutustumassa älykkääseen hallintoon Singaporessa.

Lue lisää >>